Životopis je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis je reklama, servírovaná vybíravému zákazníkovi

Životopis je dokument, který má o vás vypovědět maximum relevantních informací, v co nejkratším čase. Má přimět konkrétního zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor. A protože ty relevantní informace a konkrétní zaměstnavatelé budou u každé pozice jiné, i váš životopis musí být pokaždé jiný, psaný na míru.

Úspěšnost životopisu se měří poměrem pozvání na osobní setkání ku množství rozeslaných životopisů. Ideální stav je, aby vás pozvali všichni, kterým ho pošlete. Závisí to na dvou parametrech. Jedním je kvalita životopisu a vaše schopnost se v něm prodat. Prvním je výběr pozice, o tom budu psát zaase příště. Dnes tedy tipy na to, jak sepsat úspěšný životopis.

Forma je někdy víc, než obsah

Někdy se říká stručný životopis, nebo strukturovaný životopis. Obojí odkazuje k základnímu požadavku na přehledný dokument, který se bude dobře číst. Proto:

  • Životopis zkraťte maximálně na 2 strany A4 a pokud do něj nemáte moc co psát tak ho zbytečně nenatahujte, jedna strana je úplně v pořádku
  • Rozdělte ho do jasných a srozumitelných sekcí (osobní údaje, profesní cíl, vzdělání, praxe při studiu, pracovní praxe, další vzdělávání, dovednosti, vlastnosti, zájmy)
  • Pište jednoduše a srozumitelně, dejte ho přečíst někomu mimo obor a zjistěte, zda rozumí tomu, co píšete
  • Nepřehánějte to s příliš křiklavým designem
  • Fotografii použijte pouze profesionální a decentní
  • Uložte životopis do PDF ve formátu Příjmení_Jméno_CV_rok

Osobní údaje – co psát a co ne?

Do sekce osobních údajů nepiště zbytečné údaje. Například zdravotní a rodinný stav, nekuřáctví nebo místo narození. Tyto informace nikoho nezajímají, protože ti, kdo kouří a jsou nemocní si to do životopisu stejně nenapíší, tudíž není s kým porovnávat přínos toho, že jste zdraví nekuřáci. Stejně tak místo narození nevypovídá o tom, kde žijete nyní.

Zvažte ale například datum narození. Nejste povinni ho uvádět, přesto doporučuji to udělat. A to proto, aby obě strany věděly, na čem jsou. Pokud by snad váš věk měl být problém, tak byste v té firmě asi stejně nechtěli pracovat. Nemá tedy cenu vkládat energii do výběrového řízení. Naopak firma, které záleží na vašich silných stránkách, zkušenostech a přínosu, si vás pozve přesto anebo právě proto, kolik je vám let.

Popis praxe a jedno důležité U

V popisu praxe nepište, co jste na minulých pozicích dělali, ale co jste Udělali. Podívejte se na rozdíl mezi variantou A a B životopisu HR generalisty.

A: Nábor nových zaměstnanců

B:  34 úspěšně obsazených odborných, obchodních a středně-manažerských pozic za období 2016-2018

A říká, že dělala nábor, B říká, že v tom náboru obsadila 34 pozic za dva roky v daném oboru. Ať budoucí zaměstnavatel sám zváží, zda je to pro něj dobré, či ne. Dáváte najevo, že pro vás není důležité věci jen dělat, ale že chcete také dosahovat výsledků.

Cokoliv tedy píšete do popisu minulé praxe, snažte se to maximálně vyčíslit nebo. Pokud se nemáte čím chlubit, nebo vaše výsledky byly (pod)průměrné, zůstaňte u popisu toho, co jste dělali, ale zároveň zvažte, zda se znovu ucházet o podobnou pozici. Možná už je totiž čas na větší změnu.

Vzdělání a kurzy vs. hodnoty a vlastnosti

Pište o tom, jaké máte vzdělání, ale pokud máte za sebou 35 obchodních školení, není třeba je vypisovat. Vyberte jen relevantní kurzy, popřípadě je popište souhrnně. Formální vzdělávání stejně tvoří pouze 10% toho, co víte a umíte. Všechno ostatní jste se naučili praxí nebo od někoho jiného. A proto je pro zaměstnavatele zajímavější si přečíst něco o tom, jací jste a co je pro vás důležité.

Jak to napsat? Abyste se vyhnuli klišé typu „jsem flexibilní a umím pracovat samostatně i v týmu“, představte si, co by o vás řekl váš nadřízený, kolega, kamarád, sourozenec, partner. Jak by vás popsali? A klidně i těmito slovy se realisticky popište. Tím dáte životopisu punc opravdovosti.

 

Šijte přesně na míru

Co to znamená životopis na míru? Jednoduše, že pokud pošlete 5 životopisů do 5 firem, tak bude každý jiný. Podle požadavků a náplně práce v inzerátu přizpůsobte terminologii svého dokumentu, náplň práce i popis své osobnosti.

Například: Pokud inzerát obsahuje slovo manažer a vy máte v životopisu vedoucí, naraďte ho manažerem. V inzerátu se píše, že povedete tým 5 lidí, nezapomeňte napsat, jak velký tým jste vedli doposud. V inzerátu se píše, že chtějí pečlivost a pozitivní přístup. Vy jste ale pečlivost mezi své vlastnosti nenapsali, protože vám připadá samozřejmá, to samé pozitivita. Tak to tam napište. Ideálně pokud to demonstrujete na nějakém příkladu.

Můžete napsat třeba: Mám pozitivní přístup k životu a v týmu vždy poukazuji na to dobré, co se dá z dané situace vytěžit.

Nebo: Jsem pečlivá a zodpovědná, nejdu do extrému ale hrubky a stížnosti od klientů po mně nenajdete.

Jakékoliv vzory a šablony na CV jsou tím pádem naprosto passé. Nezapomeňte, že chcete zaujmout a dát zaměstnavateli vědět, že jste svůj životopis napsali na míru této firmě a této konkrétní pozici, protože to je ta pozice, kterou jste si vybrali z konkrétních důvodů a jste vysoce motivovaní tuto pozici získat. Jakmile zaměstnavatel uvidí vaši motivaci, bude o to motivovanější vás pozvat na osobní setkání.

Tereza Valášková
Jsem kariérní kouč a poradce, pomáhám jednotlivcům s jejich kariérou a ve firmách učím manažery, jak dělat nábor efektivně a nabírat lidi pro budoucnost a dlouhodobou spolupráci.