Proč si nechat s kariérou poradit?

Lidé mění práci jednou za čas. Ne každý den. Proto mohou nevědomky dělat chyby, které jim zavřou dveře k novým příležitostem, nebo se připraví o peníze. Přináším vám několik příkladů, které ilustrují, proč je dobré, nechat si poradit.

Příběh první – nedostatek sebevědomí 

Můj klient byl relativně dlouho v jednom zaměstnání ale potom z rodinných důvodů často cestoval a věnoval se freelance projektům, které ale neskončily úspěchem. Jeho CV vypadalo velmi roztříštěně. Chtěl se věnovat poradenství v mezinárodním obchodu. Již měl několik menších zakázek, ale nevěřil si dostatečně, že to zvládne. Probrali jsme spolu jeho zkušenosti, čemu se věnoval, s kým jednal a jak. Přepsali jsme životopis a LinkedIn profil. Už během naší schůzky bylo vidět, jak mu stouplo sebevědomí, když si uvědomil, co všechno má vlastně za sebou a co může nabídnout. Hlavním přínosem pro něj bylo, naučit se správně prezentovat své dovednosti a znalosti. Pro něho naše spolupráce znamenala hlavně upevnění sebevědomí a sebeprezentace. Dnes má dostatek zakázek a v tom, co dělá se cítí komfortně.

Příběh druhý – mohl si říct o mnohem víc peněz!

Můj klient chtěl změnit práci. Je to specialista a velký odborník, jakých je na českém trhu málo. Po několika měsících, kdy posílal svůj životopis na různé nabídky, ale zůstával více méně bez odpovědí, se na mně obrátil. Prodiskutovali jsme, co je jeho cílem, upravili podle toho životopis, motivační dopis a profil na LinkedIn.
Když mi znovu zavolal, řešili jsme problém. Dostal nabídku od významné mezinárodní společnosti, a přesto, že nabídka odpovídala jeho požadavku, v podstatě nebyl spokojený. Proč?
V době, kdy hledal změnu, pracoval v menší české firmě a jeho finanční ohodnocení pro něj bylo neuspokojivé. Do telefonu tedy potenciálnímu zaměstnavateli sdělil očekávání, které významně navyšovalo jeho současnou mzdu. Tato firma, jak později zjistil, ale svým zaměstnancům nabízela mnohem vyšší mzdové podmínky. Bohužel, jeho relativně nízký požadavek byl už jednou vyřčen a bez ztráty důvěryhodnosti ho nemohl navýšit. Vymýšleli jsme spolu potom strategie, jak situaci  napravit (což se povedlo). Kdybychom spolu konzultovali celý průběh výběrového řízení, k takovéto „chybě“ by nikdy nedošlo. V tomto případě se jednalo o chybu za cca 360.000 Kč ročně.

Příběh třetí – pro dobrotu na žebrotu

Můj klient je vyučený mladý muž, který nemohl sehnat slušnou práci na delší dobu. Sešli jsme se, prošli jeho zkušenosti a zjistili jsme, že jeho dobrácká povaha u nepříliš čestných zaměstnavatelů vzbuzuje pocit, že s ním mohou jednat nefér. Během rozhovoru jsem zjistila, že jeho hlavní devízou je poctivost, zodpovědnost a snaha odvést co nejlepší práci. On tyto vlastnosti považoval skoro až za slabé stránky, ale potenciální zaměstnavatelé? Ti by po něm skočili. Změnili jsme tedy jeho pohled na sebe sama, přepsali v tomto duchu životopis a motivační dopis. Domluvili jsme se na strategii hledání, kde si bude také lépe prověřovat, co jsou zaměstnavatelé zač. Dnes má práci, kde je spokojený a váží si sám sebe.

Tereza Valášková
Jsem kariérní kouč a poradce, pomáhám jednotlivcům s jejich kariérou a ve firmách učím manažery, jak dělat nábor efektivně a nabírat lidi pro budoucnost a dlouhodobou spolupráci.