Pokud pošlete do firmy životopis a motivační dopis, v naprosté většině si jako první otevřou …
chvíle napětí…
životopis. A pokud je nezaujme, motivační dopis si už ani nepřečtou.
Příklad z praxe: Měla jsem konzultaci s jednou doktorandkou, která v průběhu svého PhD. studia získala bohatou praxi a pracovala s velkým množstvím metod, přístrojů a postupů, které by využila v budoucím zaměstnání. Tato studentka do svého CV napsala jen to, že tedy dělá PhD a že je vědeckým pracovníkem na škole XY. A v motivačním dopise se rozepsala o všech těch úžasných zkušenostech, které získala v průběhu studia. Stěžovala si, že obeslala všechny firmy, které se zabývají jejím vysněným oborem a ty pozice prostě nejsou.
Ale opravdu nejsou? Na otázku, zda získala od firem odpověď, že bohužel pozici nemají, řekla, že ne. Že se jí vůbec neozvali. Cítíte ten rozdíl, mezi: Pozice nejsou a: Neozvali se mi?
Jinými slovy, pozice možná jsou, ale její CV nezaujalo, a proto se neobtěžovali si přečíst motivační dopis. Jak napsat atraktivní životopis, jsem napsala také zde. Nyní se chci ale zaměřit na jedno konkrétní PROČ.
V životopisu musí být napsané, proč se hlásíte na tuto pozici, a jaké relevantní zkušenosti máte. Pokud zaměstnavatel okamžitě nepochopí, proč se hlásíte na jeho pozici, máte mnohem nižší šanci na to, že se s vámi bude chtít sejít. Vysvětlete to tedy hned na začátku životopisu. Jak? Napište ve čtyřech řádcích: KDO JSTE, KAM JDETE, PROČ TAM JDETE A CO Z TOHO TA FIRMA BUDE MÍT.
Může vypadat například takto: Po osmi letech v obchodních a manažerských pozicích jsem zjistil, že již nechci mít na starosti lidi a chci se věnovat samostatné konzultační činnosti. Moje přidaná hodnota je v komunikaci se zákazníkem. Dokážu přesně porozumět jeho potřebám a navrhnout řešení, ze kterého bude nadšený. A tomu se chci věnovat, ideálně ve společnosti ABC s.r.o.
Přesný návod, jak na to, si stáhněte zde. Nebo se podívejte na webinář zdarma, ve kterém velmi podrobně popisuji, jak uspět u výběrového řízení, počínaje tím, jak upravit životopis aby byl atraktivní a konče tím, jak se připravit na pohovor.
Do motivačního dopisu mají lidé tendenci psát souhrn svých dosavadních zkušeností a spoustu klišé. Lepší je ale napsat, čím konkrétně vás zaujala pozice a firma, zda souzníte s jejím produktem nebo službou a proč a jak můžete vyřešit jejich problém pomocí vlastních zkušeností. O motivačním dopise píšu podrobně také zde.
Oba dokumenty jsou důležité, oba musí být psané na míru a z obou musí „stříkat“ váš zájem a vaše nadšení právě o tuto firmu a právě o tuto pozici. Tak zvýšíte svoji šanci, že se vám někdo ozve zpátky.