Odpovědět na inzerát znovu – ano nebo ne?

Že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš? A co podruhé odpovědět na inzerát, na který už jste jednou odpověděli? Je to faux-pas a zavřete si dveře, nebo je to druhá šance pro obě strany? Může to být tak i tak, záleží totiž, co se na vaší straně změní. Jak svou nabídku obměníte, aby zaměstnavatel tentokrát zareagoval pozitivně?

Znovu a lépe

Je jasné, že nemůžeme na nabídku zareagovat znovu se stejným životopisem a stejným motivačním dopisem jenom proto, že „tam pořád ještě visí“. Ale pokud zjistíte, že jste mohli lépe napsat životopis nebo motivační dopis a lépe tak zaměstnavateli osvětlit, že jste vhodní kandidáti, tak jen směle do toho. Co horšího se může stát, než že se vám zase neozvou, nebo že vás zase zamítnou?

Problém totiž většinou je v tom, že ve svých životopisech uchazeči nedokáží dostatečně jasně ukázat to, co je pro firmy důležité. Nedokáží prodat to, co mají, a ukázat jasně svou přidanou hodnotu. Proto pak ten, kdo životopis čte, vyhodnotí kandidáta jako nepříliš pasujícího na požadavky a uchazeč je neúspěšný.

Co se musí změnit

Změnit se musí hlavně náhled uchazeče na to, co a jak ve svém životopisu sděluje. Není možné posílat stejný životopis a motivační dopis na všechny nabídky. Proč ne?

Protože zaměstnavatelé hledají lidi, kteří budou odpovídat jejich požadavkům na osobnost, zkušenosti a kompetence. A každý uchazeč má stoprocentně celou řadu silných stránek, zkušeností a kompetencí, z nichž může vybírat a taky by vybírat měl. Ty, které jsou klíčové pro pozici, na kterou se hlásí.

Co je životopis na míru?

V životopisu, který je na míru, lze opravdu na míru napsat cca 80% všech informací. Kromě osobních údajů, formálního vzdělání (tedy školního) a názvů firem, kde jste pracovali, můžete všechno změnit, všechno přizpůsobit. Jak? Dám pár příkladů:

Název pozice – Například, pokud hlásíte na manažerskou roli a předtím jste byli ve firmě, kde se vaše pozice jmenovala ředitel. Tak ji přepíšete na manažer.

Náplň práce – Nemusíte nutně psát všechno, co máte v popisu pracovní pozice. Můžete vybírat to, co je k dané roli relevantní. Například přecházíte-li z pozice asistentky na pozici podpory prodeje, nemusíte uvádět péči o příchozí klienty, občerstvení a cesty na poštu, ale vypíchnete práci s dokumenty ve sdílených složkách, komunikaci s kolegy, zadávání dat do systému apod.

Vzdělání – kam jste chodili do školy, to asi nezěníte, ale to, jaké jste absolvovali další formy vzdelávání je samozřejmě věc, která se dá přizpůsobit. Když napíšete na půl A4 seznam toho, co jste za život všechno absolvovali od kurzu reiki přes školení obchodního jednání po kurz kreslení mandal, budou si zaměstnavatelé émyslet, že jste brouk pytlík, který vše umí a vše ho zajímá a unich by se jistě nudil. Proto i tady vybírejte z rozmyslem, co uvedete.

Vlastnosti – Tuhle sekci mnoho lidí rovnou přeskočí ale je zásadní a když popíšete jak konkrétně se u vás projevuje to, že máte přesně ty vlastnosti, které firma požaduje v inzerátu, máte napůl vyhráno.

Jazyky – Ano i zde můžete odpovědět na míru inzerátu. Proč psát, že umím na úrovni B1, když oni chtějí člověka, který se domluví po telefonu a emailu?

Zájmy – I tady můžete přizpůsobit alespoň pořadí svých zájmů například podle fotek, které jste viděli na firemním facebooku.

Vidíte, kam tím mířím?

Více není lépe.

Naopak, čím lépe zamíříte, tím lépe trefíte.

A proto, pokud jste už odpověděli na nějakou pozici a moc vás mrzí, že jste neuspěli, zkuste životopis přepsat a motivační dopis taky, a zareagovat znovu.

A pokud se vám do toho nechce, i když víte, že byste mohli, nebo nevíte jak, tak se přidejte do mé 7-denní výzvy, v rámci které si napíšete jak svoji master verzi životopisu, tak dokonalý životopis na míru vámi vybrané pozici i s motivačním dopisem. Více informací najdete zde.

Tereza Valášková
Jsem kariérní kouč a poradce, pomáhám jednotlivcům s jejich kariérou a ve firmách učím manažery, jak dělat nábor efektivně a nabírat lidi pro budoucnost a dlouhodobou spolupráci.