Kreativní nadšený absolvent nastoupí na pozici marketingového specialisty do velké korporace s pobočkou v ČR. A těší se, že se naučí marketing, že bude moci vymýšlet kreativy a podílet se na marketingové strategii. Realita je ale taková, že ve své práci pouze implementuje tzv. korporátní guidelines. Upravuje a edituje katalogy, web, a další prezentační materiály a platformy. Než stihne všechno updatovat, už aby začal od začátku. Nemá čas pomáhat s kreativními úkoly jako je HR marketing, interní komunikace, eventy pro zaměstnance atd, tedy ten marketing dovnitř.
Ten absolvent, říkejme mu Honza, byl kreativní a chtěl vymýšlet, tvořit a komunikovat. Chtěl podpořit strategii firmy. Chtěl vymýšlet individuálně zaměřené komunikace na různé skupiny zákazníků. Ale 80% jeho práce tvoří upgrade stávajících materiálů dle globálních pravidel, účast na meetincích a správa webu. Na sociální sítě, interní komunikaci, specifickou komunikaci na zákazníky nebo na tvorbu lokálního newsletteru mu zbývá minimum času. Jak dlouho na své pozici vydrží?
Jak se stalo, že se vůbec dostal na pozici, která vlastně nevyhovovala jeho představě a jak to, že firma ho přijala? Často se lidé nechají strhnout svojí romantickou představou o tom, co to znamená, pracovat v marketingu, nebo v HR, nebo v obchodě atd. A tu svou romantickou představu si u pohovoru neověří. Tedy předpokládají, že když nastoupí na pozici marketing specialist, že budou dělat kreativní práci. Nebo že když nastoupí na pozici HR, tak budou řešit bolístky zaměstnanců a psát firemní časopis. Možná, že to zlehčuji, ale umět se u pohovoru opravdu efektivně vyptat na náturu práce je umění, které málokdo ovládá.
A jak to, že ho vzali? Jednoduše. Firmy si málo ověřují představy člověka o té práci a jeho talenty a silné stránky, spíše koukají, zda bude schopen vykonávat to, co po něm chtějí. A tak se stane, že je nesprávný člověk na nesprávném místě. Honzova pozice by se správně měla jmenovat Marketing administrátor, pak by se na ní Honza třeba nehlásil.
Jak tedy najít tu práci, kde bude 75% toho, co vás baví? Co vás nabíjí a inspiruje? Moje rada zní – identifikujte své silné stránky, které chcete v práci využívat a pojmenujte je. Co nejpřesněji. Vyjde vám několik slov. Tato slova by měla být co nejoriginálnější.
Honza by měl hledat „originální“ „iniciativní“ „nové kreativy“ „strategický marketing“ „zacílení“ a podobně.
U seniorního člověka, by jedno z klíčových slov mohlo být „zralý, zralou“. K tomu přidá svoji schopnost „řešit konflikty“ a „strategicky vést“ oddělení či tým.
Tato slova pak zadáte do vyhledavačů na pracovních portálech nebo jen do Googlu a uvidíte, že vyjedou pozice, které přímo mluví vaším jazykem.
To, že je něco napsané v inzerátu ale ještě neznamená, že to je realita. Někdy bývá HR při tvorbě inzerátu přehnaně kreativní a zapomíná na realitu všedního dne. Proto je dobré se ptát. Například: Co očekáváte od člověka v této roli? Co je hlavním úkolem? Jaké jsou prioritní projekty, které byste chtěli od tohoto člověka zrealizovat? S čím se potýkal kolega přede mnou? Jaké jsou hlavní výzvy na této pozici? A tak dále. Důležité je pokládat otevřené otázky.
Já vím, těch 7 kroků k tomu, abyste byli v práci šťastnější díky tomu, že budete více využívat své silné stránky zní jednoduše, ale jednoduché zcela určitě nejsou. Už jen pojmenování silných stránek a talentů je pro většinu lidí dost velký oříšek. Natož pak stanovení dalšího kariérního směru. Pokud po změně toužíte, můžete využít můj online koučovací kurz Kariérní (re)start, který vás koučovací metodou provede body 1-6.
A jak to máte vy? Na kolik procent nyní skutečně využíváte své silné stránky a talenty? A chtěli byste to změnit? Pokud jste spokojení, kudy vedla cesta k takové práci?