Opravdu jste na pohovor připraveni?

Varování, tenhle článek je trochu ostřejší 😊.

8 z deseti kandidátů přišlo na pohovor nepřipravených. To je skvělá zpráva! Jak to? Protože když se připravíte, budete jako zjevení.
Když jsem pracovala na pozici personalistky a náborářky interně ve firmách, tak jsem měla zhruba 1-2 pohovory denně. A mohla jsem si udělat jen pár čárek za měsíc za ty kandidáty, kteří byli skutečně připravení. Bylo to pro mě únavné, demotivující a nejraději bych ty pohovory s nepřipravenými lidmi ukončila po 10 minutách.

Tolik okénko do práce personalisty. Říkáte si, že vy na pohovory chodíte připravení? Nejčastější odpověď, na otázku: Co víte o naší společnosti? Zněla: Tak v rychlosti jsem si přečetl/a vaše webovky, vím, že děláte výtahy/daně/ve stavebnictví.

OPRAVDU MI ŘÍKÁTE, ŽE JSTE SI V RYCHLOSTI PŘEČETL NAŠE STRÁNKY? To má být ta příprava?

Ale já to chápu, že se vám nechce připravovat na každý „blbý pohovor“, když z toho nakonec stejně nic nebude, tak proč byste měli trávit hodiny přípravou na první kolo? Ale v tom je právě ten problém.

Pokud se nepřipravíte, s velkou pravděpodobností z toho nic nebude. Ale vy nechcete trávit hodiny a hodiny času přípravou a pak nic z toho….a příčina je ZDE: CHODÍTE ASI NA PŘÍLIŠ MNOHO POHOVORŮ A TO ZBYTEČNĚ. PLÝTVÁTE ČAS SVŮJ I ČAS PERSONALISTŮ NEBO MANAŽERŮ.

Tak, napsala jsem to. Jsem dnes trochu ostřejší. Takže jak tenhle kruh rozbít?

Je potřeba si lépe vybírat nabídky, na které budete reagovat, o tom jsem psala zde, pak vám budou chodit pouze pozvánky na pohovory do firem o které opravdu stojíte a vám nebude zatěžko se pořádně připravit.

Špatná příprava vás může zbytečně vyřadit z výběrového řízení.

 

Takže: Jak vypadá kvalitní příprava na pohovor?

  • Víte maximum o firmě
  • Víte maximum o produktech
  • Víte maximum o lidech, se kterými se scházíte
  • Znáte alespoň největší konkurenty
  • Máte přehled o aktuální situaci na trhu

To všechno se dá vyčíst z webových stránek firmy, z LinkedIn, na internetu obecně najdete například zprávy z odborných publikací, výroční zprávy atd.

Jakmile totiž u pohovoru vytáhnete větu: Ve vaší výroční zprávě jsem si přečetl, že… máte ihned mnoho bodů navíc oproti konkurenci.

Přiměřeně pozici

Samozřejmě, že záleží také na to, na jakou pozici se hlásíte. Ne na každé pozici potřebujete vědět, jak si firma stojí. Ale ucházíte-li se o pozici obchodníka, obchodního manažera, pozice v marketingu nebo obecně ve středním a vyšším managementu, nepřečíst si výroční zprávu je v podstatě diskvalifikační.

Na ostatní pozice to možná nutné není ale ukážete tím zájem o firmu a komplexní přemýšlení – pokud tedy informace ze zprávy správně zpracujete.

3-4 krásné hodiny

Kvalitní příprava na pohovor trvá několik hodin. Pokud vás například firma pozve na pohovor a chce, abyste přišli zítra a vy víte, že nebudete mít čas se připravit, je lepší domluvit se na termínu, do kterého se budete moci kvalitní přípravě věnovat. Pokud firma za něco stojí, tak tento přístup ocení.

Tereza Valášková
Jsem kariérní kouč a poradce, pomáhám jednotlivcům s jejich kariérou a ve firmách učím manažery, jak dělat nábor efektivně a nabírat lidi pro budoucnost a dlouhodobou spolupráci.