Víte, jakou práci vlastně hledáte? A umíte ji hledat aktivně?

Když se lidí, kteří momentálně hledají práci, zeptám, jaká práce to konkrétně má být, jakými činnostmi by měla být naplněná, jakou roli by měli zastávat, tak většina vlastně neví a neumí to formulovat. Dochází tedy k tomu, že hledají různé pozice, přečtou si, co firma nabízí a hledá, a zhodnotí, zda je to pro ně vhodné. A to je přesně naopak, než jak by to mělo být. Jak to?

 Aktivní a pasivní přístup k hledání práce

Po přečtení titulku vás možná napadá, že aktivní hledání je, když aktivně odpovídáte na inzeráty, a pasivní hledání je, když se necháte vyhledat na LinkedIn, nebo v databázi uchazečů na pracovním portále. Ráda bych vám ale ukázala ještě úplně jiný a možná nový pohled na hledání práce.

Pasivní hledání je takové, kdy máte profily všude, kde uznáte za vhodné, takže vás může někdo najít a oslovit. A dále reagujete na pozice, které vám posílají agenti z portálů, nebo několikrát týdně projedete portály, na které jste zvyklí a kouknete, co je nového. Proč je tohle pasivní hledání?

Za prvé, protože jste pořád limitovaní tím, co vám nabídnou agenti, kteří umí pracovat pouze se základními klíčovými slovy, a proto vám kolikrát pošlou irelevantní pozice.

A za druhé, to, co jste schopni najít na portálech způsobem, který je běžný, tedy vyhledáváte podle názvu pozice, oboru, lokality atd., absolutně nemusí odpovídat tomu, co byste mohli najít, když byste hledali aktivně. Lidé říkají – pozice nejsou. Já říkám, pozice jsou. Jen je musíte umět najít a rozpoznat. A hlavně tedy vědět, co hledáte.

Jak přesně formulovat, co hledáte?

Lidé většinou umí velmi dobře popsat, co nechtějí. Už nechci pracovat v korporátu. Už nechci dojíždět hodinu. Už nechci pracovat v tomhle oboru. Už nechci nekompetentního šéfa. Už nechci vést lidi. Ale říct, co chtějí, to je mnohem těžší. A upřímně řečeno, někdy si i člověk myslí, že ví, co chce, ale nakonec, když toho dosáhne, zjistí, že to není ono (to třeba i byl můj případ). Ve své praxi kariérního poradce jsem přišla na to, že formulovat podrobně a přesně, co chci, je záležitost pečlivé analýzy, a opravdové práce s vlastní osobností a s vlastními silnými stránkami.

Kdo na tohle má čas?

Ano, taková aktivita zabere dost času (podle mých zkušeností minimálně 14 dní) a většinou ji člověk ani není schopný provést sám. Ale ten, kdo si ten čas udělá a věnuje ho sám sobě a svým pracovním potřebám, zjistí, jak moc mu to dalo a o kolik snadnější je potom práci hledat.

Jakmile totiž zjistíte, jaké jsou vaše silné stránky a dokážete je přesně pojmenovat, tak už budete chtít hledat a reagovat na takové pozice, v nichž ty svoje silné stránky budete moci uplatnit.

Jamile budete vědět, co přesně vám na minulé práci vadilo a co konkrétně chcete jinak, dokážete si odfiltrovat nabídky, u kterých by to bylo jen z louže pod okap.

Jakmile se na svoji kariéru podíváte s nadhledem a stanovíte si dlouhodobý směr, kterým chcete jít a dále se rozvíjet, budete s to určit, zda ta nabídka, kterou právě zvažujete, k vašemu cíli vede, nebo ne.

A jak tedy vypadá to aktivní hledání?

Na to, abyste aktivně hledali, nemusíte znát ani název pozice, ani obor. Opravdu aktivně můžete hledat tehdy, pokud máte v hlavě dost přesnou představu o tom, jaký druh činnosti byste chtěli vykonávat, s kým jednat, v jaké roli vystupovat, a mít toto shrnuté do klíčových slov. Podle těchto klíčových slov, které se týkají pozice, můžete vyhledávat napřímo ve všech portálech. Stačí tedy zadat klíčové slovo a například lokalitu v kombinaci s minimální očekávanou mzdou (pokud to portál umožňuje). Nezadáváte název pozice, ani obor.

Dalšími klíčovými slovy jsou pro vás právě vaše silné stránky. Jakmile je budete mít pojmenované, zkuste vybrat jednu nebo dvě dominantní. Něco, co využíváte každý den. A to přidejte jako další klíčové slovo.

Co se stane? Začnete nacházet nabídky, které obsahují klíčová slova, která jsou pro vás důležitá. Nikdy by vás nenapadl název té pozice a přijdete na firmy, o nichž jste nikdy neslyšeli. Ale najdete pozici a firmu, která mluví vaším jazykem.

Nemusíte hledat jen na portálech

Samozřejmě, že tímto způsobem můžete identifikovat například druh firmy, pro kterou chcete pracovat, a pak hledat aktivně na internetu všechny firmy, které odpovídají vaší představě a ty aktivně oslovit. I když třeba nemají otevřenou žádnou vhodnou pozici. Oni ji totiž mohou mít otevřenou, ale nikde ji neinzerovat.

Tímto způsobem hledáte aktivně.

VY HLEDÁTE POZICI A FIRMU, KTERÉ ODPOVÍDAJÍ VAŠIM POTŘEBÁM A POŽADAVKŮM. NESNAŽÍTE SE NAŠROUBOVAT SAMI SEBE NA CIZÍ POTŘEBY.

A to je ten hlavní rozdíl.

A ne, není to jednoduché pojmenovat své silné stránky, stanovit si co chci a vytyčit dlouhodobý kariérní směr. Proto jsem připravila online kurz, který vás tímhle vším krok za krokem provede. Nechte se vést profesionálním kariérním koučem. Můžete si to dovolit. Více informací najdete zde.

 

Tereza Valášková
Jsem kariérní kouč a poradce, pomáhám jednotlivcům s jejich kariérou a ve firmách učím manažery, jak dělat nábor efektivně a nabírat lidi pro budoucnost a dlouhodobou spolupráci.