Pokud nevíte, kam jdete, nemůžete tam dojít. A tak základní předpoklad úspěšné kariéry spočívá v tom, že víte, kam by se měla ubírat. Nemusíte zrovna mířit na generálního ředitele, ale zkuste si odpovědět, na tu zatracovanou otázku personalistů: „Kde se vidíte za 5, za 10 let?“. Jsou v podstatě 3 cesty, jimiž se můžete ubírat: Větší specializace v tom, co již děláte, nebo cesta vzhůru na manažerské pozice, nebo úkroky stranou, po různých funkcích v jednom odvětví. Která cesta je ta vaše?
Práce vás baví, nemáte ambice stát se manažerem, jste specialita? Skvělé. To ale neznamená, že se nikam neposouváte. Naopak, stát se specialistou na něco konkrétního je v dnešní době výhodné. Vzhledem k tomu, že se pozice ve firmách stále více specializují, tak přístup typu „od každého trochu“ už nemusí být ve spoustě oborů žádaný.
A tak se zamyslete, co jste se už doposud naučili, kdy jste naposledy byli na nějakém školení, týkajícím se vaší práce, jak se sami vzděláváte už jen tím, že děláte něco nového, jaké nové nástroje a postupy používáte. Kam až se chcete dostat? Jaká je vaše specialistická meta? A máte možnost se na ni dostat tam, kde právě jste? Pokud ano, jen do toho. Pokud ne, tak vážně zvažte změnu firmy. V jiné firmě zase nasbíráte nové zkušenosti, nástroje, postupy a prohloubíte svoji expertizu a tedy zvýšíte svoji cenu na trhu.
Nevidíte se jako specialista, ale chtěli byste spíš vést malý nebo větší tým? Jaké jsou možnosti v rámci současné práce? Pravda je, že dostat se do manažerské pozice ve firmě, kde už vás znají, je mnohem snazší, než přesvědčovat o svých kvalitách někoho úplně cizího.
Zjistěte, jaké jsou požadavky, uvědomte o svých ambicích nadřízeného, nebo HR. Hodně lidí se bojí říct o svých představách nadřízenému. Strach je to ale zbytečný. Každá firma si dnes musí uvědomovat, že pokud se chcete rozvíjet, tak se rozvíjet budete. A je jen na ní, zda toho využije ve svůj prospěch, nebo vás nechá odejít.
Moc se mi líbil jeden kandidát, kterého jsem oslovila na nějakou pozici, on šel na osobní schůzku, nechal si vše vysvětlit, a naznal, že ještě raději nějakou dobu setrvá v současné pozici. Proč? Aby se zdokonalil v tom, co právě dělá. A tak za rok až za dva, bude připraven k dalšímu kroku, o kterém už nyní měl představu. To všechno proto, aby jednou mohl zastávat komplexnější roli a lidi na své úrovni vést a nenechat se při tom opít rohlíkem.
Z toho plyne, že je dobré mít představu o svém budoucím kariérním růstu a o tom, co v dané vysněné pozici budete všechno potřebovat k tomu, abyste mohli být skutečně úspěšní.
U nadnárodních společností je standardem, že ten, kdo se chce stát ředitelem firmy v dané zemi, musí projít jako manažer několika odděleními. Ideálně technickým, provozním a finančním nebo obchodním. Velké firmy také rotují manažery co 3-5 let. Aby si rozšířili znalosti, získali pochopení pro více oddělení firmy a podpořili tak spolupráci. A v neposlední řadě, aby se nenudili a zůstali ve firmě.
Ne všude to tak jde, ale i vy můžete postupovat se stejnou filozofií. Zjistěte si, co je potřeba pro to, abyste se dostali, kam chcete. A pak si za tím systematicky jděte. Někdy to bude znamenat změnu práce, jindy samostudium, učení se od kolegů, účast na různých projektech. Při budování kariéry se zkrátka vydáváte na cestu. Už to není „jen“ práce.
S nastavením vaší vize vám může pomoci například program Kariérní (re)start.