Co je to Sourcing a jak ho využít ve svůj prospěch?

Co je to Sourcing a jak ho využít ve svůj prospěch?

V personalistice existuje pozice Sourcera. Je to člověk, který má za úkol sehnat kandidáty k oslovení. K tomu využívá i složité analýzy a pracuje s tzv. big daty. K čemu je takový sourcer dobrý vám, jako kandidátovi? Může vás najít. A oslovit. A to chcete, protože firma, která má sourcera (nebo sourcingové oddělení), který vás navíc dokáže i dobře oslovit, rozhodně stojí za to.

Co je to sourcing

Jednoduše řečeno sourcing v náboru je aktivní vyhledávání kandidátů na danou pozici. Sourcer může kandidáty buď jen vyhledat a oslovuje už tzv. recruiter, nebo je i oslovit. Hledá je tam, kde se přirozeně vyskytují, tedy ve školách, firmách, na zájmových webech, konferencích, diskusních fórech, blozích, na sociálních sítích atd. Sourceři pracují s veřejně přístupnými daty, nejsou to žádní ilegální  hackeři.

Kdy přichází sourcing na řadu?

Většinou tehdy, když je více otevřených pozic než kandidátů. Tedy například nyní je vysoká poptávka po programátorech a počet pozic násobně převyšuje počet programátorů. Pokud by tomu bylo naopak, a na každou pozici by firmy mohly vybírat z několika zájemců, sourcery by tolik nepotřebovaly.

Proč je to zajímavé pro vás?

Jednoduše pro to, že i vy a vaše profese můžete být tím, koho někdo jiný hledá. A proto je dobré sourcerovi umožnit, aby vás našel. Jakmile vás mohou sourceři vyhledat a podle nalezených informací i správně porovnat vaše znalosti a zkušenosti v porovnání s požadavky, tak máte šanci, že vás budou oslovovat s pro vás velmi zajímavými nabídkami. Můžete z toho jen vytěžit.

Jak se nechat najít?

Ideální je mít velmi dobře vyplněný profil na LinkedIn. To je základ. Tedy mít tam své plné jméno a svůj obor a popis toho, co děláte. Pokud je to obor, do kterého se schová leccos, tak je dobré být konkrétní a namísto toho, abyste napsali pouze název pozice, můžete napsat i specifika toho, co jste dělali. Staňte se členy oborových skupin na LinkedIn. Rozšiřujte co nejvíce svou síť na LinkedIn. Čím více kontaktů, tím jste viditelnější pro více lidí.

Facebook a jiné sociální sítě také fungují

Facebook přestává být ryze zábavní prvek a odehrává se tu mnoho pracovních činností. Existují oborové skupiny, řeší se odborná témata. Nemusíte facebook používat na to, abyste lidem ukazovali svoji snídani, ale profesně se zde můžete zviditelnit. Třeba tím, že uvedete ve svém profilu informace o své práci. Že se stanete členy profesních skupin a zde se zapojíte do diskuse, někomu poradíte, položíte dotaz, rozvinete diskusi.

U ostatních sociálních sítí je to to samé. Můžete se nevtíravým způsobem „nechat najít”.

 

Tereza Valášková
Jsem kariérní kouč a poradce, pomáhám jednotlivcům s jejich kariérou a ve firmách učím manažery, jak dělat nábor efektivně a nabírat lidi pro budoucnost a dlouhodobou spolupráci.